Operationsdagen

Den 13 januari . Jag Vaknade vid halv 7 tiden och gick upp, åt frukost och tog på mig. och gick ut till bussen, bussen kom och jag åkte mot stan, där klev en person som jag valde att ha med som stöd då jag inte ville åka ensam, vi åkte ca en timme, jag minns att jag var lite nervös men mest trött. vi klev av utanför Södra älvsborgs sjukhus i Borås. Vi gick in i entrén och kollade en karta var vi skulle, så åkte vi en hiss till andra våningen till käk kirurgi.
Checkade in mig först och gick på toa, vi satte oss en liten stund, så kom en tjej och sa att jag kunde gå till röntgen först. 
 
så vi gick dit, kändes som vi gick jättelångt men det var inte alls så krångligt.. började minnas sjukhuskorridorerna och om hur det var när morfar låg på sjukhus för 10 år sen. Vi satte oss i några fotöljer och väntade liten stund. så kom det en dam ut och sa jag kunde gå in. jag trodde det var vanlig röntgen som man gör hos tandläkare men här var det någon grej man skulle sitta i . fick ta av mig smycken,glasögon och min tjocka tröja.
satte mig och hon spännde fast mig de kändes lite obehagligt men det var inte så länge bara några minuter.
 
När det var klart så tog jag på mig smycken och tröja och gick ut till fotöljerna vi gick tillbaka till  väntrummet,fick fylla i ett papper, blev så nervös igen. Samma tjej kom tillbaka och vi gick först till skåp där vi fick låsa in våran jackor, jag tog med min min väska . Vi gick i en korridor där kom jag in i ett rum. och hälsade på tandläkaren.
fick lämna fram lappen jag fyllt i , och en alvedon ,vi pratade lite och fick information.
 
Sen började det med att tandläkaren kollade på mina tänder först lite snabbt och så fick jag fick bedövning 3 gånger!  Det gjorde bara ont första gången. Det var riktigt stora sprutor. har inte fobi för dem så det var tur. När bedövningen mer och mer hade lagt sig så fick jag ett grönt skynke över mig som bara var hål för munnen och dem fixade även för ögonen. men det hade de egentligen inte behövt för lampan de hade var riktigt stark och sa dem åt mig att blunda också de inte kommer något smuts i ögat. Frågade hur lång tid det skulle ta att operera och de skulle ta 40 minuter.de kändes länge.
 
så började dem. dem borrade tror jag först?!. och sen minns jag inte riktigt hur de gjorde för att operera bort den även om de sa hela tiden vad de gjorde. Det kändes tryggt att dem sa det och båda två i rummet både tandläkaren och tjejen verkade vara så duktiga och så bra team tillsammans så jag är verkligen glad att det var dem som jobbade igår. vet vad dom heter men väljer att inte skriva det här. Minns att det knakade till i tänderna några gånger. När tanden var ute så sydde han några stygn. Allt var över på ca 20 minuter så det gick fortare än vad dom trodde.Jag fick en kompress i munnen för att det blödde.
 
Jag fick ta på mig mina glasögon igen som jag hade tagit över. Han berättade även lite mer info och jag fick ett papper. jag fick även med mig tanden i ett rör. Jag fick också med 2 st kompresser. skulle frågat om fler om jag vetat att det behövdes mer.
 
Vi sa hejdå och tjejen stannade kvar lite. så följde hon oss sen ut till skåpen där vi hämtade jackorna och sen åkte vi ner till apoteket. jag köpte ibuprofen apofri. istället för ipren men det är samma sak ju.
 
kollade upp när bussen gick och jag och personen som jag hade med som stöd gick till bussen, jag kollade när bussen gick och vi pratade. bussen kom efter ca 10 minuter. så åkte vi hela vägen till Ulricehamn igen jag var så trött. men gick av i stan, sa hejdå till personen och jag gick till apoteket för att köpa alvedon, kom på att jag bara hade 7 st hemma.
 
sen handlade jag lite på ica. åkte hem och tog ut kompressen jag haft i två timmar. Massa BLOD! gillar inte blod .satte in en ny.. men efter en stund kändes de som jag behövde byta igen. sen så kände jag att jag inte kunde ha den heller i munnen, eftersom jag inte var bra på sätta in den som den på käkkirurg. så hoppade över att ha kompress när jag var tvugnen gå till stan igen för att köpa mer kompresser. Då var klockan ungefär 14.00 hade varit hemma 1 ½ timme.
 
När jag handlat klart kompresserna på apoteket så upptäckte jag att ingen buss gick hem för än om ca 35 minuter! det var så JOBBIGT ville bara hem. kom hem i sista sekund för sen behövde jag sätta i kompress igen. De första timmarna igen hemma var jobbiga. drack för första gången och åt mosad banan. åt sen lite makaroner på kvällen. även det var lite jobbigt att tugga/äta.
 
När jag skulle sova så blödde det fortfarande lite. hade svårt att somna och kunde känna det jag upplevt på operationen hur de höll på med tänderna. Men tillslut somnade jag ändå.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0